mandag 12. oktober 2009

svar på spørsmål, del 2

-Er USA som du hadde forventet?
USA er bedre enn jeg forventet! Litt større kultur forskjeller enn jeg hadde sett for meg, men det ser jeg på som positivt. En ting som er negativt er avstandene. Kan liksom ikke gå overalt. Heldigvis har vertsfamilien min som oftest tid til å kjøre meg da.

- Hvor mye penger må man beregne hver måned, ca?
Det er litt vanskelig å si siden jeg kun har vært her i 2 måneder, og da har jeg kjøpt meg en del utstyr som løpesko, ny telefon osv. og dansetimer ++
Men det er billigere enn hjemme. Det kommer jo helt ann på hvor høyt pengeforbruk du har, men jeg tror du må beregne rundt 2-3000 kroner kanskje?


- Måtte du betale hele året selv, eller fikk du stipend eller noe sånt?
Jeg fikk rundt 50 000 i stipend og betalte 12 000 selv. Resten betalte mamma og pappa:))

-Må du betale for lunsj på skolen?
Vertsfamilien min betaler for lunsjen på skolen. Koster $2 per dag for en vanlig lunsj + melk, salat + div

-Hvordan var det å komme alene første dag på skolen?
Det var litt rart siden jeg ikke kjente noen, og jeg var skikkelig redd for å spise lunsj alene første dagen. Men det var noen som begynte å snakke til meg og spurte om jeg ville spise lunsj med de så det ordnet seg. Jeg gikk meg også vill på skolen en del i begynnelsen!

- Ble du fort kjent med noen?
Ja, det var ikke noe problem.

- Er det mye lekser og prøver?
Ja, eller. Er en del prøver, men ikke såå mye lekser. Litt i hvert fag hver dag.

- Henger du med i fagene, i og med at det er på engelsk?
jeg henger med i fagene nå, men det var vanskelig i begynnelsen. Ironisk nok er det matten som er vanskeligst, siden alle spørsmålene ser så like ut. Og av og til blir jeg usikker på hva jeg skal gjøre. Og american citizen er veldig vanskelig siden de regner med at du kan mye fra før av om alle presidentene osv. En av de tingene som jeg ikke liker med skolen er karakter settingen, for hvis du får under 60 prosent stryker du. Og de fleste lærerene tar ikke hensyn til at du er utvekslingsstudent. Kanskje de tilbyr seg og hjelpe deg litt etter skolen, men ikke mer enn det.

-Hva var din siste karakter i engelsk i Norge? (sluttkarakter)
Sluttkarakteren min i engelsk var 4.

-Er det mye høytlesning og foredrag på skolen?
Nei, egentlig ikke. Litt høytlesning av og til.

- Blir du behandlet annerledes av lærere fordi du er utvekslingsstudent, eller får du like mye å gjøre som alle andre på skolen?
Blir behandlet som alle andre. Noe som jeg ikke ser på som en negativ ting, siden det gjør at jeg lærer mye mer og føler at jeg er en del av klassen.

-Savner du ofte venner og familie?
Ikke så mye som jeg hadde forventet, men jeg vet det kommer til å bli verre etter hvert.

-Tenkte du mye på dette før du dro?
jaa, en av de tingene jeg var mest nervøs for.-Hvilken organisasjon reiser du med? Er denne bra?
Jeg reiser med AFS. Har ikke opplevd noe negativt med den så langt. Er veldig fornøyd med opplegget!

-Noe som er viktig å vite hvis du tenker på å være utvekslingsstudent?
Du må være forberedt på at du kommer til å ha det litt tøft i begynnelsen. Kultur forskjellene i Norge og USA er ikke store, men likevel påvirker de deg.

-Hva savner du mest med Norge?
Familie og venner. Og maten.

-Hva er dårlig og bra med å være utvekslingsstudent?
Det dårlige er at du går hele tiden og tenker på hvordan det blir å dra fra alle. Det brae med det er at du får oppleve utrolig masse

2 kommentarer:

Oda sa...

Hva er stipend og hvorfor/hvordan får man det :) ?

Karine sa...

Det er bare å søke på lånekassen sin hjemme side. www.lanekassen.no
du får garantert.