mandag 22. februar 2010

pembroke hill

For noen uker siden(i slutten av januar) bodde jeg og noen andre utvekslingsstudenter til noen andre familier, og gikk på privat skole. Og det var helt klart store forskjeller fra den skolen jeg går på. Sammenlignet med skolen min var privat skolen mye mindre. de hadde bare 400 studenter, mens skolen min har 1800. klassene var også mye mindre, de hadde bare 10-15 elever i klassene. Og hvert klasserom var skikkelig moderne og de hadde til og med smartboards. En av de tingene som overrasket meg mest var når elevene bare la ifra seg sekkene i gangen. Etter 6 måneder i usa har jeg blitt vant til og alltid passe på tingene mine, og bære med meg veska mi hvor enn jeg går.

Familien jeg bodde til var veldig koselig. De bestod av Emily som var en freshman, Sophie (hunden) og foreldrene. Den første dagen dro jeg og Emily på shopping sammen med mora, og vi kjøpte oss likedane armbånd! Senere på kvelden så vi på Glee. Tilsammen så vi vel ca. 8 episoder mens jeg var der. Forresten så var der jeg fra onsdag til søndag. Ellers så var vi på en pizza fest sammen med de andre utvekslingsstudentene. Var godt å møte alle igjen. Vi så også på skolen's varsity basketball kamp og gikk på skøyter sammen med alle.


meg og emily

8 kommentarer:

susanne sa...

Hei, jeg tenker å dra til usa til neste skoleår. Vet ikke helt ennå, men tror jeg er 90% sikker på at jeg drar. Er litt redd for at jeg kommer til å angre meg når jeg kommer dit. Er pensumet på skolen vanskelig? Hva var snittet ditt etter VG1?
Jeg er ikke så veldig flink på skolen, men jeg vet jeg kan klare bedre. Snittet mitt var på 3.1 til jul, så det var ganske dårlig. Men skal prøve å forbedre meg til våren. Tror du skolen kommer til å bli vanskelig for meg i usa? hvor mye koster det å gå skole der? tok du opp lån osv?
Håper du svarer fort:)

Mia sa...

Hei!
jeg bare lurte på en ting, og det er om du tar vg2 i utlandet, eller bare et random år?

digger bloggen din! :D

Anonym sa...

Heihei!

jeg bare lurte på om du går vg2 i usa, eller bare et random år?

digger bloggen din! :D

Mia sa...

Heihei!

jeg lurte på om du tar vg2 i USA, eller om du bare tar et random år...?

digger bloggen din! :D

Karine sa...

Hei Susanne! Jeg fikk velge hvilke fag på skolen jeg ville ha, siden jeg skal ta VG2 om igjen når jeg kommer hjem igjen. Fagene på skolen min er litt lettere enn hjemme. Fleste parten av prøvene her er multiple choice, men det er viktig og alltid gjøre leksene siden de teller også inn på karakteren. Her er alt om poeng, og du får poeng for nesten alt du gjør. I de fleste fagene er det mulig og ta prøvene om igjen om du stryker, eller gjøre oppgavehefter eller noe sånt for ”extra credit”. Snittet mitt fra VG1 var 4,6 tror jeg, men mesteparten av det du lærer her starter de helt fra begynnelsen med. En av utvekslingsstudentene på skolen min er bare 15 år, og når han klarer seg er jeg helt sikker på at du klarer deg også. Det er bare å stå på, så ordner det seg. Jeg reiser med AFS, så betalte 67 000 for å gå på skole her, men jeg fikk dekt 57 000 av lånekassen. Det går også an å søke på legat forskjellige plasser.

Bare si ifra om det er noe mer du lurer på :)

Karine sa...

Mia: Jeg tar på en måte VG2 her, men jeg har bestemt meg for å ta året om igjen når jeg kommer hjem siden jeg skal ha vanskelige fag som biologi og kjemi. Men jeg kjenner mange som har valgt fag som de skal fortsette med når de kommer hjem, og det er mulig å få året godkjent slik at du begynner rett på tredje året når du kommer hjem.

Mia sa...

sorry for at kommentaren kom sånn 100 ganger... x)

men får du dekket året når du skal gå det om igjen? :)

Karine sa...

ja :)